W prezentowanym opracowaniu opisano zasady prowadzenia polityki personalnej (kadrowej), za którą uznano całokształt form i metod pracy przełożonego z podwładnym, przy wykorzystaniu rozmaitych sili Środków. W takim ujęciu nieodzowne było zdefiniowanie pojęcia efektywnej pracy, którą można określić jako aktywność działalności ludzkiej zmierzającą do realizacji podstawowych zadań i celów zakładu pracy. Treść artykułu zawiera teoretyczne i praktyczne odniesienia do tematyki budowania lojalnej, ustabilizowanej załogi, przez to i efektywne j, przynoszącej zyski organizacji. Wskazane zostały elementy tworzące kapitał ludzki, ujmowany jako zbiorowa kompetencja firmy do wydobywania najlepszych rozwiązań za pomocą wiedzy pracowników. Podkreślono cechę zasobów ludzkich, którą jest ich odnawialność, związana z uczeniem się i doskonaleniem, co może być traktowane jako społeczna rezerwa organizacji. Autorzy zaznaczają jednocześnie różnicę jakościową pojęć - zasoby ludzkie i kapitał ludzki, odnosząc się do różnorodności pojawiających się typów zarządzania, np. wiedzą, kompetencjami, zasobami ludzkimi, talentami itp. W tekście wskazano najbardziej popularne modele procesu zarządzania zasobami ludzkimi oraz rekrutacji.
oai:ribes-88.man.poznan.pl:1103 ; doi:10.37055/nsz/129452 ; oai:editorialsystem.com:article-129452
zasoby ludzkie ; kapitał ; organizacja ; zarządzanie ; rekrutacja
12 maj 2025
12 maj 2025
0
https://ribes-88.man.poznan.pl/publication/1250
Nazwa wydania | Data |
---|---|
MIEJSCE KAPITAŁU LUDZKIEGO W ORGANIZACJI | 12 maj 2025 |
CIEKANOWSKI Zbigniew Starczewski Jarosław Wiśniewski Janusz