Idea zrównoważonych zamówień publicznych (ZZP) zakłada, że instytucje zamawiające powinny uwzględniać w procesie zakupowym kwestie wpływu zamówień na środowisko, gospodarkę lokalną i sferę socjalną. Jednak zamawiający niechętnie korzystają z możliwości wdrożenia zasad ZZP w praktyce. Celem pracy jest przedstawienie idei zrównoważonych zamówień publicznych, identyfikacja barier w jej stosowaniu obecnie w Polsce oraz sformułowanie propozycji działań zmierzających do upowszechnienia realizacji zasad ZZP. Można wyróżnić trzy główne rodzaje barier w stosowaniu tej idei w praktyce: bariery związane z wiedzą i umiejętnościami osób przygotowujących zamówienia oraz osób sprawujących funkcje kontrolne, bariery psychologiczne (obawy i postawy) osób zamawiających oraz bariera finansowa (wyższe koszty zamówień uwzględniających zasady ZZP w porównaniu do pozostałych zamówień). Upowszechnienie stosowania zasad ZZP wymaga realizacji przez Urząd Zamówień Publicznych oraz inne instytucje państwowe intensywnych działań edukacyjnych i promocyjnych.
oai:ribes-88.man.poznan.pl:1069 ; doi:10.37055/nsz/129441 ; oai:editorialsystem.com:article-129441
public procurement ; e-commerce ; e-commerce platforms ; procurement
May 12, 2025
May 12, 2025
0
https://ribes-88.man.poznan.pl/publication/1216
Edition name | Date |
---|---|
Analiza możliwości wdrożenia zasad zrównoważonych zamówień publicznych w Polsce | May 12, 2025 |
ŚCISŁO Agnieszka
ŚCISŁO Agnieszka
ŚCISŁO Agnieszka