Proces podejmowania decyzji o udziale sił zbrojnych danego państwa w operacji pokojowej jest częścią ogólnego procesu podejmowania decyzji o zbrojnym zaangażowaniu w konfl ikt. Decyzje podjęte przez najwyższe władze administracyjne w państwie są wcielane w życie na szczeblu resortu obrony narodowej. Procesy decyzyjne toczą się równolegle na trzech poziomach: organizacji międzynarodowej, najwyższych władz administracji państwowej i resortu obrony narodowej. Ważne są nieformalne konsultacje, na przykład pomiędzy stałymi przedstawicielami państw i Sekretarzem Generalnym ONZ nt. możliwości wojskowego zaangażowania w operację pokojową. Kończą się one formalnym zaproszeniem państwa członkowskiego ONZ do udziału kontyngentu narodowego w operacji pokojowej. Podobny walor ma przyjęcie decyzji przez najwyższe organy organizacji NATO lub UE. W artykule ogólnie scharakteryzowano poszczególne fazy tych procesów, opierając się na obowiązujących normach prawa. Omówiono też zasady użycia jednostek Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w misjach poza granicami państwa, szczegółowo wskazując podstawy prawne i cele użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Republice Afganistanu (PKW Afganistan). Przedstawiono również najnowsze ustawy dotykające misji wojskowych.
oai:ribes-88.man.poznan.pl:1701 ; doi:10.37055/sbn/129722 ; oai:editorialsystem.com:article-129722
Armed Forces ; PMC Afghanistan ; military missions
May 19, 2025
May 19, 2025
0
https://ribes-88.man.poznan.pl/publication/1883