Efekt IKEA to zjawisko polegające na nieuświadomionym zawyżaniu oceny wartości przedmiotów w wyniku poniesionego w przeszłości wysiłku fizycznego lub intelektualnego zmierzającego do ich stworzenia. Artykuł zawiera rozważania dotyczące możliwego wpływu tego efektu na relacje między start-upami a finansującymi je inwestorami. Zawiera opis samego zjawiska, streszczenie wybranych badań empirycznych potwierdzających jego istnienie i krótki opis możliwych wyjaśnień występowania. Następnie rozważa, w jaki sposób opisywany efekt może zaburzać ocenę wartości przedsiębiorstwa w oczach jego założyciela oraz finansującego je inwestora. We wnioskach zawarto sugestie dotyczące praktycznych implikacji omawianego problemu w procesie współpracy między start-upem a inwestorem.
oai:ribes-88.man.poznan.pl:949 ; doi:10.37055/nsz/129534 ; oai:editorialsystem.com:article-129534
IKEA effect ; start-up ; venture capital ; seed capital
May 12, 2025
May 12, 2025
0
https://ribes-88.man.poznan.pl/publication/1096
Edition name | Date |
---|---|
IKEA effect in relations between start-ups and investors | May 12, 2025 |