Obiektem badań jest moduł uzbrojenia ZSMU-70 składający się z opancerzonego pojazdu samochodowego, na którym zamontowana jest wyrzutnia WW-4 wraz z niesterowanymi pociskami rakietowymi NLPR-70. Start rakiet z wyrzutni zarejestrowany został na poligonie za pomocą szybkiej kamery cyfrowej Phantom v9.1. Ze względu na występującą różnicę w trajektoriach, otrzymany rozrzut w miejscu potencjalnego celu należy uznać za duży. Analiza chwil opuszczania wyrzutni przez rakiety wykazała istnienie różnic w parametrach startu. Występowanie niekorzystnych warunków dla startu rakiet wynika z dynamiki układu. W celu interpretacji uzyskanych wyników sformułowano model fizyczny modułu uzbrojenia w płaszczyźnie pionowej. Takie opracowanie jest uzasadnione ze względu na istniejącą symetrię charakterystyki bezwładnościowej i geometrii rozpatrywanego modułu uzbrojenia oraz rozpatrzenie ruchu zestawu w warunkach poligonowych. Przeprowadzona analiza modalna oraz analiza drgań własnych z wykorzystaniem podstawowych charakterystyk dynamicznych sformułowanego modelu wykazały możliwość wystąpienia niekorzystnego zjawiska dudnienia. Celem niniejszej pracy jest określenie wpływu wprowadzenia do modelu wyrzutnia-samochód reologicznych elementów tłumiących na warunki startu rakiety niesterowanej.
Warszawa
oai:ribes-88.man.poznan.pl:2264
mechanika, wyrzutnia rakiet, samochód, dyssypacja energii
Jul 22, 2025
Jul 22, 2025
0
https://ribes-88.man.poznan.pl/publication/2560
| Edition name | Date |
|---|---|
| Wpływ dyssypacji energii w układzie wyrzutnia-samochódna warunki startu rakiety niesterowanej | Jul 22, 2025 |
Marcin BAJKOWSKI Janusz KANIEWSKI, Marek RADOMSKI
Zbigniew DZIOPA Maciej NYCKOWSKI
Zbigniew DZIOPA Maciej NYCKOWSKI
Zbigniew DZIOPA
Zbigniew DZIOPA Zbigniew KORUBA
Zbigniew DZIOPA Krzysztof ZDEB
Zbigniew J. DZIOPA Maciej NYCKOWSKI
Zbigniew J. DZIOPA Andrzej LENARCIK, Krzysztof ZDEB