Impact of Energy Dissipation in the Launcher-Armoured Vehicle Assembly on the Conditions of Launching Unguided Missiles ; Impact of Energy Dissipation in the Launcher-Armoured Vehicle Assembly on the Conditions of Launching Unguided Missiles
Maciej NYCKOWSKI ; Maciej NYCKOWSKI
						
											Obiektem badań jest moduł uzbrojenia ZSMU-70 składający się z opancerzonego pojazdu samochodowego, na którym zamontowana jest wyrzutnia WW-4 wraz z niesterowanymi pociskami rakietowymi NLPR-70. Start rakiet z wyrzutni zarejestrowany został na poligonie za pomocą szybkiej kamery cyfrowej Phantom v9.1. Ze względu na występującą różnicę w trajektoriach, otrzymany rozrzut w miejscu potencjalnego celu należy uznać za duży. Analiza chwil opuszczania wyrzutni przez rakiety wykazała istnienie różnic w parametrach startu. Występowanie niekorzystnych warunków dla startu rakiet wynika z dynamiki układu. W celu interpretacji uzyskanych wyników sformułowano model fizyczny modułu uzbrojenia w płaszczyźnie pionowej. Takie opracowanie jest uzasadnione ze względu na istniejącą symetrię charakterystyki bezwładnościowej i geometrii rozpatrywanego modułu uzbrojenia oraz rozpatrzenie ruchu zestawu w warunkach poligonowych. Przeprowadzona analiza modalna oraz analiza drgań własnych z wykorzystaniem podstawowych charakterystyk dynamicznych sformułowanego modelu wykazały możliwość wystąpienia niekorzystnego zjawiska dudnienia. Celem niniejszej pracy jest określenie wpływu wprowadzenia do modelu wyrzutnia-samochód reologicznych elementów tłumiących na warunki startu rakiety niesterowanej. 
					      		;
											Obiektem badań jest moduł uzbrojenia ZSMU-70 składający się z opancerzonego pojazdu samochodowego, na którym zamontowana jest wyrzutnia WW-4 wraz z niesterowanymi pociskami rakietowymi NLPR-70. Start rakiet z wyrzutni zarejestrowany został na poligonie za pomocą szybkiej kamery cyfrowej Phantom v9.1. Ze względu na występującą różnicę w trajektoriach, otrzymany rozrzut w miejscu potencjalnego celu należy uznać za duży. Analiza chwil opuszczania wyrzutni przez rakiety wykazała istnienie różnic w parametrach startu. Występowanie niekorzystnych warunków dla startu rakiet wynika z dynamiki układu. W celu interpretacji uzyskanych wyników sformułowano model fizyczny modułu uzbrojenia w płaszczyźnie pionowej. Takie opracowanie jest uzasadnione ze względu na istniejącą symetrię charakterystyki bezwładnościowej i geometrii rozpatrywanego modułu uzbrojenia oraz rozpatrzenie ruchu zestawu w warunkach poligonowych. Przeprowadzona analiza modalna oraz analiza drgań własnych z wykorzystaniem podstawowych charakterystyk dynamicznych sformułowanego modelu wykazały możliwość wystąpienia niekorzystnego zjawiska dudnienia. Celem niniejszej pracy jest określenie wpływu wprowadzenia do modelu wyrzutnia-samochód reologicznych elementów tłumiących na warunki startu rakiety niesterowanej. 
					      		
						
											Warszawa 
					      		;
											Warszawa 
					      		
Wojskowa Akademia Techniczna ; Wojskowa Akademia Techniczna
oai:ribes-88.man.poznan.pl:2264
doi:10.5604/20815891.1185950 ; doi:10.5604/20815891.1185950
Wojskowa Akademia Techniczna ; Wojskowa Akademia Techniczna
mechanika, wyrzutnia rakiet, samochód, dyssypacja energii ; mechanika, wyrzutnia rakiet, samochód, dyssypacja energii
22 lip 2025
22 lip 2025
0
https://ribes-88.man.poznan.pl/publication/2560
| Nazwa wydania | Data | 
|---|---|
| Wpływ dyssypacji energii w układzie wyrzutnia-samochódna warunki startu rakiety niesterowanej | 22 lip 2025 | 
Marcin BAJKOWSKI Janusz KANIEWSKI, Marek RADOMSKI
Zbigniew DZIOPA Maciej NYCKOWSKI
Zbigniew DZIOPA Maciej NYCKOWSKI
Zbigniew DZIOPA
Zbigniew DZIOPA Zbigniew KORUBA
Zbigniew DZIOPA Krzysztof ZDEB
Zbigniew J. DZIOPA Maciej NYCKOWSKI
Zbigniew J. DZIOPA Andrzej LENARCIK, Krzysztof ZDEB