Object

Title: The strategies for the internationalization of Polish businesses on the Euromarket

Creator:

Komor Marcin

Abstract:

W publikacji podjęto rozważania dotyczące wyboru odpowiednich form umiędzynarodowienia na rynku UE przez polskie przedsiębiorstwa. Celem pracy jest identyfikacja odpowiednich strategii internacjonali-zacji polskich przedsiębiorstw na eurorynku, z uwzględnieniem oceny MŚP i dużych podmiotów oraz przedsiębiorstw ze względu na wielkość przychodów zagranicznych. W części teoretycznej omówiono zagadnienia związane z umiędzynarodowieniem na eurorynku oraz wyjaśniono znaczenie form eksporto-wych, kontraktowych, kooperacyjnych oraz inwestycji zagranicznych. Artykuł o charakterze badawczym oparto na wynikach analiz przeprowadzonych na próbie polskich przedsiębiorstw. Sformułowano cztery hipotezy badawcze. W celu ich weryfikacji posłużono się analizami statystycznymi, tj. deskryptywną oraz testem niezależności chi-kwadrat. Na podstawie testów statystycznych nie stwierdzono występowania zależności między wielkością przedsiębiorstwa a formami umiędzynarodowienia na eurorynku. Wykaza-no jednak, że występują zależności między grupami przedsiębiorstw ze względu na wielkość przychodów zagranicznych a strategiami umiędzynarodowienia na eurorynku, w szczególności odnośnie do form koo-peracji oraz inwestycji kapitałowych. Ponadto zidentyfikowano na eurorynku odpowiednie strategie eks-pansji, do których zdaniem badanych należą głównie formy eksportowe, w mniejszym zakresie kontakto-we i inwestycji zagranicznych oraz rzadziej kooperacyjne. Najmniej odpowiednimi strategiami interna-cjonalizacji polskich przedsiębiorstw są formy kooperacyjne zarówno dla małych oraz średnich przedsię-biorstw, jak i podmiotów o wysokich przychodach zagranicznych. Końcowa część artykułu zawiera wnio-ski i podsumowanie.

Date issued:

2023-12-31

Electronic Issue Date:

2023-12-31

Identifier:

oai:ribes-88.man.poznan.pl:1243 ; doi:10.37055/nsz/188847 ; oai:editorialsystem.com:article-188847

Electronic ISSN:

2719-860X

Print ISSN:

1896-9380

Publisher ID:

188847

License:

click here to follow the link

Starting page:

119

Ending page:

134

Volume:

18

Issue:

4

Journal:

NSZ

Keywords:

internationalization ; Euromarket ; internationalization strategies ; Polish enterprises ; European Union

Object collections:

Last modified:

May 12, 2025

In our library since:

May 12, 2025

Number of object content hits:

0

All available object's versions:

https://ribes-88.man.poznan.pl/publication/1390

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information