Bodies of Rato Booster Rockets Made of Maraging Steel
Artykuł zawiera wyniki prac zrealizowanych we współpracy Zakładów Metalowych MESKO, Instytutu Metalurgii Żelaza i Politechniki Poznańskiej, dotyczących opracowania i zastosowania nowoczesnych wyrobów stalowych do wytwarzania korpusów rakiet. Badania przeprowadzono w celu opracowania i wdrożenia technologii wytwarzania korpusów rakietowych silników startowych z krążków wyciętych z blachy walcowanej na zimno ze stali „maraging” zamiast ze stali 28H3SNMWFAŻ (SP28Ż). Opracowano skład chemiczny stali „maraging” o symbolu N18K9M5Ts oraz wymagania w zakresie właściwości mechanicznych przed poszczególnymi operacjami technologii wytwarzania korpusów rakietowych silników startowych. Wykonano badania podstawowych właściwości fizycznych stali „maraging” N18K9M5Ts wytworzonej w IMś w piecu próżniowym VSG 100S, w celu przygotowania bazy danych do projektowania technologii przeróbki plastycznej i obróbki cieplnej. Wyznaczono temperatury przemian fazowych, opracowano charakterystyki odkształcalności na zimno oraz ustalono parametry przesycania i utwardzania wydzieleniowego.
Warszawa
oai:ribes-88.man.poznan.pl:2363
inżynieria materiałowa, stal maraging, silnik rakietowy, korpus silnika startowego
Aug 13, 2025
Aug 13, 2025
0
https://ribes-88.man.poznan.pl/publication/2663
| Edition name | Date |
|---|---|
| Korpusy startowych silników rakietowych ze stali „maraging” | Aug 13, 2025 |
Jerzy STĘPIEŃ Jarosław MARCISZ, Bogdan GARBARZ, Marek BURDEK, Zdzisław KACZMAREK, Dariusz SZAŁATA,Jan MATERNIAK