Object

Title: FLIGHT SAFETY – SERIOUS ACCIDENTS ANALYSIS

Creator:

BOLZ Katarzyna

Abstract:

Celem artykułu jest omówienie problematyki bezpieczeństwa lotów z uwzględnieniem analizy wypadków ciężkich. Na podstawie obowiązujących przepisów zaprezentowano rolę, aktualne zadania oraz kompetencje Służby Bezpieczeństwa Lotów (SBL) w lotnictwie Sił Zbrojnych RP. Problem badawczy określono następująco: jak wypadki ciężkie wpływają na bezpieczeństwo lotnictwa? Poruszono kwestię wypadków lotniczych noszących oficjalnie miano wypadków ciężkich – zaprezentowano model przeliczeniowy wskaźnika wypadków ciężkich, dokonano analizy czynników wpływających na powstawanie ww. zdarzeń. Zastosowano analogię, analizę systemową, metodę obserwacji, analityczną i porównawczą. Na podstawie realnych przykładów szacowano przyczyny zdarzeń-katastrof. Wyszczególniono rodzaje sytuacji szczególnych w locie, stanowiących nieodzowny faktor wysokiego ryzyka w powietrzu. Omówiona problematyka została skorelowana z narzędziami stosowanymi na etapie badania wypadku lotniczego. Wyniki dokonanej analizy, połączonej z syntezą wyselekcjonowanych faktów oraz danych pochodzących z raportów Służb Bezpieczeństwa Lotów dowodzą, że podstawowym faktorem zachowania należytego poziomu bezpieczeństwa w powietrzu jest utrzymanie zarówno odpowiednich terminów obsług, staranności przeglądów przedlotowych, jak również konieczność wzmożonej ostrożności w ocenie warunków psychofizycznych pilotów podczas doboru personelu do zadania lotniczego. W lotnictwie wojskowym czynnik presji, nacisk na ukończenie zadania lotniczego/ćwiczenia/misji bojowej, zdaje się być istotnym czynnikiem wpływającym na wypadkowość. Szacowanie ryzyka na każdym etapie przygotowania zadania lotniczego w kwestii czynnika ludzkiego i sprzętu, to kluczowa kwestia utrzymania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa lotu. Analiza możliwości i zagrożeń powinna być poprzedzona odpowiednią oceną ekspercką. W powietrzu, dążeniem powinno być niezmiennie zachowanie bezpieczeństwa w powietrzu, nie zaś samo powodzenie misji lotniczej. Kardynalnym błędem popełnianym w procesie planowania zadań bojowych bywa nastawienie na cel w kategorii ukończenia ćwiczenia. „Zadaniowe” podejście w powietrzu, w odniesieniu do czynnika ludzkiego, może spowodować wprost odwrotny, tragiczny w skutkach finał.

Date issued:

2021-02-25

Identifier:

oai:ribes-88.man.poznan.pl:1324 ; doi:10.37055/sbn/146050 ; oai:editorialsystem.com:article-146050

Print ISSN:

2082-2677

Publisher ID:

146050

License:

click here to follow the link

Starting page:

77

Ending page:

89

Volume:

19

Issue:

1

Journal:

SBN

Keywords:

BL ; interception ; Air Force ; air control center ; air security service ; serious accident ; especial situation ; air navigation

Object collections:

Last modified:

May 19, 2025

In our library since:

May 19, 2025

Number of object content hits:

0

All available object's versions:

https://ribes-88.man.poznan.pl/publication/1506

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

Edition name Date
FLIGHT SAFETY – SERIOUS ACCIDENTS ANALYSIS May 19, 2025
×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information