Celem artykułu jest diagnoza sposobu organizacji i zasad funkcjonowania straży gminnej na przykładzie Miasta Lublin. Przedstawiono aktualne rozwiązania uregulowane w polskim systemie prawnym. Scharakteryzowano pojęcie bezpieczeństwa publicznego i porządku publicznego. Przeprowadzona analiza wskazuje, że pojęcia bezpieczeństwa publicznego i porządku publicznego w doktrynie traktowane są jako pojęcia tożsame. W związku z tym dobrą zmianą w polskim ustawodawstwie byłoby stworzenie definicji legalnych tych pojęć, tak aby kryteria rozróżniające te pojęcia były czytelne i jednoznaczne, gdyż aktualnie bardzo trudno jest wskazać granice, gdzie kończy się bezpieczeństwo, a zaczyna się porządek publiczny. Kolejną dobrą zmianą w polskim ustawodawstwie byłby obligatoryjny charakter utworzenia straży gminnych, których działania wspomagały działalność komisariatów Policji. W pracy wykorzystana została metoda dogmatyczno – prawna oraz metoda funkcjonalizmu prawniczego.
Date issued: Identifier:doi:10.37055/sbn/145294 ; oai:editorialsystem.com:article-145294
Print ISSN: Publisher ID: License: Starting page: Ending page: Volume: Issue: Journal: Keywords: