The Idea of Self-Improvement in the Concept of Management 4.0
Creator: Abstract:Wśród współczesnych naukowych rozważań dotyczących zarządzania zasobami ludzkimi szczególnego znaczenia nabiera istota rozwoju kompetencji w kontekście podziału odpowiedzialności za ten proces między pracodawcę a pracownika. Skutki czwartej rewolucji przemysłowej powodują fundamentalną zmianę i pokazują, że zarządzanie nieuchronnie zmierza w kierunku realnego upodmiotowienia pracowników, co ma również wpływ na upodmiotowienie ich procesu rozwoju. Pracownicy stoją przed potrzebą stałego i coraz bardziej samodzielnego doskonalenia swoich umiejętności. W konsekwencji od pracowników częściej oczekuje się inicjatywy i zrozumienia istoty podejmowanych działań rozwojowych. Powyższe uwarunkowania zachęciły autorkę do podjęcia próby zdefiniowania pojęcia „samodoskonalenie”. W artykule przedstawiono teoretyczne ujęcie problemu samodoskonalenia oraz autorski model i wyniki badań własnych. Celem artykułu jest sprawdzenie, na ile idea samodoskonalenia wpisuje się w koncepcję zarządzania 4.0 oraz określenie, na ile jest ona realizowana w praktyce. Autorka ze szczególną uwagą przygląda się pokoleniu Y, którego system wartości – a co za tym idzie cele zawodowe, stosunek do autorytetów, podejście do zmian – wpływa na motywację do podejmowania działań rozwojowych. Wnioski z badań mogą posłużyć pracodawcom, którzy chcieliby wesprzeć pracowników w procesie ich samodoskonalenia.
Date issued: Electronic Issue Date: Identifier:doi:10.37055/nsz/132734 ; oai:editorialsystem.com:article-132734
Electronic ISSN: Print ISSN: Publisher ID: License: Starting page: Ending page: Volume: Issue: Journal: Keywords: