W erze cyfrowej, jednym z popularnych źródeł szukania informacji stał się Internet. Zamieszczane w nim informacje nie zawsze są wiarygodne. Celem artykułu było określenie, w jakim stopniu odbiorcy weryfikują wiarygodność informacji zamieszczonych w Internecie oraz scharakteryzowanie kryteriów, pomocnych przy ocenie wiarygodności informacji zamieszczonych w Internecie. Realizacja celu opierała się na analizie literatury przedmiotu oraz raportów poświęconych zagadnieniom korzystania z Internetu. W artykule zamieszczono m.in. charakterystykę atrybutów informacji składających się na jej jakość, ponieważ stanowią one główne wyznaczniki przy określaniu kryteriów oceny informacji. Tematyka jest o tyle ważna, że świadomość oraz wiedza internautów, w jaki sposób korzystać z informacji zamieszczanych w Internecie, może zabezpieczać przed cyberatakami oraz ułatwiać podejmowanie decyzji i kształtować odpowiednie zachowanie. Literatura przedmiotu i tutoriale dostarczają wskazówek, pomagających ocenić jakość informacji, ale jak wynika z badań, użytkownicy Internetu rzadko kiedy świadomie weryfikują prezentowane tam treści. Pewną trudnością jest też ustalenie, na ile cecha, jaką jest wiarygodność informacji, może być wystarczająca przy podejmowaniu decyzji.
Date issued: Electronic Issue Date: Identifier:doi:10.37055/nsz/132941 ; oai:editorialsystem.com:article-132941
Electronic ISSN: Print ISSN: Publisher ID: License: Starting page: Ending page: Volume: Issue: Journal: Keywords:information ; credibility of information ; criteria for verifying