@misc{Tomasz_RASZTABIGA_Silnik_2015-09-30, author={Tomasz RASZTABIGA and Tomasz RASZTABIGA}, copyright={Wojskowa Akademia Techniczna}, copyright={Wojskowa Akademia Techniczna}, address={Warszawa}, address={Warszawa}, howpublished={online}, year={2015-09-30}, year={2015-09-30}, publisher={Wojskowa Akademia Techniczna}, publisher={Wojskowa Akademia Techniczna}, language={polski}, language={polski}, abstract={W artykule przedstawiono wyniki prac związanych z opracowaniem silnika rakietowego służącego do kompletacji układu napędowego będącego I stopniem rozpędzającym demonstrator rakiety dwustopniowej. Prace te były realizowane w ramach projektu rozwojowego pt. „Opracowanie demonstratora przeciwlotniczej dwustopniowej rakiety krótkiego zasięgu” przez Konsorcjum naukowo-przemysłowe tworzone przez Wojskową Akademię Techniczną, MESKO S.A., Zakład Produkcji Specjalnej GAMRAT Sp. z o.o. oraz Polski Holding Obronny. Jednym z głównych zadań stawianych projektowi było opracowanie i opanowanie technologii oraz wykonanie kompozytowego korpusu nośnego służącego do kompletacji układu napędowego rakiety o masie startowej rzędu kilkudziesięciu kilogramów. Zadanie to było realizowane równocześnie z konstruowaniem i opanowaniem technologii pozostałych głównych zespołów silnika rakietowego, takich jak: ładunek napędowy z homogenicznego (dwubazowego) paliwa rakietowego, zapłonnik, kompensator i dysza. W wyniku tych prac wykonano i przebadano stacjonarnie w komorze balistycznej ładunek napędowy wraz z zapłonnikiem i dyszą oraz opracowano i opanowano technologię kompozytowego korpusu nośnego o kalibrze 171 mm będącego jednocześnie komorą spalania, który również przebadano stacjonarnie na hamowni w kompletnym silniku rakietowym.W konsekwencji przeprowadzono dynamiczne badania poligonowe, w których przy użyciu silnika rakietowego według ww. konfiguracji wystrzelono rakietę dwustopniową o masie startowej 70 kg, która osiągnęła prędkość maksymalną 960 m/s.}, abstract={W artykule przedstawiono wyniki prac związanych z opracowaniem silnika rakietowego służącego do kompletacji układu napędowego będącego I stopniem rozpędzającym demonstrator rakiety dwustopniowej. Prace te były realizowane w ramach projektu rozwojowego pt. „Opracowanie demonstratora przeciwlotniczej dwustopniowej rakiety krótkiego zasięgu” przez Konsorcjum naukowo-przemysłowe tworzone przez Wojskową Akademię Techniczną, MESKO S.A., Zakład Produkcji Specjalnej GAMRAT Sp. z o.o. oraz Polski Holding Obronny. Jednym z głównych zadań stawianych projektowi było opracowanie i opanowanie technologii oraz wykonanie kompozytowego korpusu nośnego służącego do kompletacji układu napędowego rakiety o masie startowej rzędu kilkudziesięciu kilogramów. Zadanie to było realizowane równocześnie z konstruowaniem i opanowaniem technologii pozostałych głównych zespołów silnika rakietowego, takich jak: ładunek napędowy z homogenicznego (dwubazowego) paliwa rakietowego, zapłonnik, kompensator i dysza. W wyniku tych prac wykonano i przebadano stacjonarnie w komorze balistycznej ładunek napędowy wraz z zapłonnikiem i dyszą oraz opracowano i opanowano technologię kompozytowego korpusu nośnego o kalibrze 171 mm będącego jednocześnie komorą spalania, który również przebadano stacjonarnie na hamowni w kompletnym silniku rakietowym.W konsekwencji przeprowadzono dynamiczne badania poligonowe, w których przy użyciu silnika rakietowego według ww. konfiguracji wystrzelono rakietę dwustopniową o masie startowej 70 kg, która osiągnęła prędkość maksymalną 960 m/s.}, type={artykuł}, type={artykuł}, title={Silnik rakietowy z kompozytową komorą spalania}, title={Silnik rakietowy z kompozytową komorą spalania}, keywords={Konstrukcja silnika rakietowego, Konstrukcja silnika rakietowego}, }